Paradisfruns Vardag och Fest

onsdag 4 april 2012

Virka din egen påsklilja

Jag är inte van att skriva ner mönster på mina alster men jag gör nu ett försök.
Här är mönstret på mina virkade påskliljor.


Jag har använt Järbo garns Nova, virknål nr 2.
Börja med en magisk ring, orange garn
V.1 virka 5 fm i ringen
V.2 virka 2 fm i varje fm (10 fm)
V.3 virka 4 fm, 2 fm i nästa fm, 2 ggr (12 fm)
V.4 virka fm varvet runt (12 fm)
V.5 virka 5 fm, 2 fm i nästa fm, 2 ggr (14 fm)
V.6 virka fm varvet runt (14 fm)
V.7 virka 6 fm, 2 fm i nästa fm, 2 ggr (16 fm)
V.8 virka fm varvet runt (varannan maska orange, varannan maska gul) (16 fm)
Gult garn:
V.9 virka med 7 fm, 2 fm i nästa fm, 2 ggr (18 fm)
V.10 virka 3 lm, sm i nästa fm, varvet runt, avsluta med 1 sm i första lm.

Bladet (ljusgult garn)
V.1 Virka 7 lm
V.2 Börja i 2:a lm från nålen, virka 1 fm i vardera kommande lm, virka 3 fm i ändmaskan, virka 1 fm i vardera kommande lm (virkas på båda sidor om lm)
V.3 virka 3 fm i ändmaskan, virka 6 fm i kommande fm, virka 3 fm i ändmaskan, virka 7 fm
V.4 virka 3 fm i ändmaskan, 8 fm i kommande fm, 3 fm i ändmaskan, virka 9 fm i kommande fm, avsluta med 3 fm i ändmaskan, sm i nästa fm.
Virka 6 st blad totalt
Sy först ihop bladen överlappande i en ring, Sy fast den andra delen i mitten av bladen.

Stjälk (ljusgrönt garn)
Virka 80 lm, virka 1 fm i varje lm. För att få stjälken stadig har jag använt tunn ståltråd som jag lät löpa med när jag virkade de fm. Stick igenom ståltråden i liljan, gör en ögla och dra fast.

Ja det här var mitt första försök att skrvia ner mitt mönster. Var så goda och lycka till med påskliljan

Paradisfrun

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar